måndag 18 april 2016

Anna Świrszczyńska 1 Ryktskrapa av järn

Kom inte hit idag.
Om jag gläntar på dörren
känner du inte igen mitt ansikte.
För idag är det inventering och totalrenovering,
årsbokslut,
stortvätt.
Genrep på världens undergång
i mikrokosmos.

Med en ryktskrapa av järn
skrubbar jag kroppen intill benet.
Jag har lossat huden, den hänger bredvid,
nakna inälvor ångar,
nakna revben skälver,
här är domstolen,
en högeligen hög tribunal
som ska döma summariskt.
Alla domar är
fällande.

Den dömer hjärna och ögon, tagna ur skallen,
bäckenets och det blottade tändernas
syndiga nakenhet,
de orena lungorna, loja underbenen.
Ja, idag sliter jag hårt,
med en ryktskrapa av järn
skrubbar jag kroppen intill benet,
benet in i märgen.
Jag vill vara renare än ben.
Vara ren
som intet.

Jag dömer, verkställer domar,
darrar av förfäran,
en dödsdömd och en utarbetad bödel.
Jag gör bokslut, svettas
blodsvett.

Så kom inte hit idag.
Köp inga blommor. Bortkastade pengar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar