lördag 21 mars 2015

Efterskrift

När vi allesammans skrev erotica för en dollar sidan insåg jag att vi i århundraden bara haft en förebild i den litterära genren, nämligen sådant som skrivits av män. Jag var redan då medveten om att det fanns stora olikheter mellan Henry Millers sätt att beskriva rakt på sak och mina egna dunkla omskrivningar. Mellan hans humoristiska rabelaisiska syn på sex och mina poetiska beskrivningar av sexuella förhållanden i de opublicerade partierna av dagboken. Som jag skrev i del III av Dagboken hade jag en känsla av att Pandoras ask rymde mysterierna kring kvinnans sexualitet som är så annorlunda än mannens och som inte går att beskriva på mannens språk.
Kvinnor, tänkte jag, var mer benägna att knyta sex till känslor och kärlek och att välja ut en enda man åt sig snarare än att leva i promiskuitet. Jag insåg detta medan jag skrev romanen och Dagboken, och jag insåg det än klarare när jag började undervisa. Men även om kvinnors inställning till sex är mycket annorlunda än mäns hade vi då ännu inte lärt oss hur vi skulle skriva om det.
Här, i den erotica som jag skrev som nöjesläsning under påtryckningar från en köpare som ville att jag skulle "utelämna poesin", tror jag att min stil påverkats av att jag läst mäns beskrivningar. Jag hade därför länge en känsla av att jag komprometterat mitt kvinnliga jag. Jag lade de erotiska novellerna åt sidan. När jag nu läser om dem många år senare finner jag att min egen röst inte är helt undertryckt. Många gånger har jag intuitivt använt kvinnans språk och sett den sexuella upplevelsen ur kvinnans synvinkel. När jag till sist beslöt att tillåta publicering av de erotiska novellerna var det därför att de visar en kvinnas svårigheter när hon ger sig in på ett område som dittills helt behärskats av män.
Om en oavkortad version av Dagboken någonsin ges ut, kommer denna kvinnliga synpunkt att framstå ännu klarare. Det kommer då att framstå klart att kvinnor (också jag själv, i Dagboken) aldrig skilt sex från känsla eller från kärlek till mannen som helhet.

- Anaïs Nin Los Angeles september 1976

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar