lördag 16 maj 2015

Halshuggning (WS)

Dekolletage kommer från decello,
decello betyder: jag halshugger.
Skottlands drottning, Maria Stuart,
besteg schavotten i en passande särk,
särken var dekolleterad
och röd som en blodstörtning.

Precis i samma stund,
i ett ensligt gemak
stod vid fönstret Elisabet Tudor,
Englands drottning, i vit klänning.
Klänningen var segervisst knäppt upp till hakan,
där ett stärkkrås stack fram.

De tänkte unisont:
- Gud, förbarma dig över mig
- Jag har rätten på min sida
- Att leva är att stå i vägen
- Under vissa omständigheter är ugglan en bagares dotter
- Det tar aldrig slut
- Det är redan över
- Vad gör jag här, här finns ingenting

Skillnaden i klädsel - den kan vi vara säkra på.
Detaljen
är obeveklig.

- Wislawa Szymborska

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar