måndag 11 maj 2015

Kalvens dröm

Jag fick en dröm en gång då jag låg i soffan och vilade, en dröm av massor med färger, jag var i ena stunden en vind och i nästa stund hade jag en fast kropp.
Jag blåste iväg längre bort och uppstod där med en fast kropp sedan blev jag en vind igen och blåste iväg och blev sedan lite längre bort återigen en fast kropp.
Detta var tillståndet jag levde i innan jag klädde på mig den jordliga klädedräkten
Och beslöjades av materian.

Jag minns bara fragment från mina tidigare delar av barndomen, allt som skedde när jag var yngre är gömt tryggt hos de som vävde min materiella kropp.

Ett fragment är då jag står mitt på ett torg i Uganda, mitt i en folksamling jag ropar på min mamma men hon syns inte någonstans.
Sedan ett annat fragment är när jag är i en hydda där sitter jag och är ensam och ropar efter min mamma.

Ett annat minne är när jag sitter med min kompis, vi är ungefär fem år gamla, hans mamma och pappa och han själv dog av aids, men han själv dog sist.
Vi satt på en stor sten, han berättade för mig att hans mamma hade dött och jag sa också att min mamma var död. Det var alltså vad folk trodde i själva verket så hade hon blivit tillfångatagen av gerilla soldater.

Sedan flyttade jag till Sverige med en kvinna jag inte ens kände.
Hon hette Arash, Rash betyder på mitt språk ”någonting som är dåligt”.
När jag kom till Sverige bodde jag hos mina kusiner, det var förmodligen den bästa tiden av min barndom. Jag käkade korv med bröd och hamburgare där för första gången och såg på tv där, och åt glass där. Jag kom hit på sommaren så det var skönt.

Men när den tiden var förbi skulle jag träffa min pappa som jag inte kände och som jag aldrig hade träffat innan. Jag blev ledsen för att jag flyttade från mina kusiner och ville inte flytta till min pappa. Han gav mig en örfil redan första dagen, det var då jag stretade emot att flytta till honom och ville åka tillbaka till mina kusiner.

Min pappa och Arash den kvinnan som jag kom till Sverige med bråkade mycket med varandra, de bråkade om vem av dem jag skulle bo med.
Till slut fick de delad vårdnad, det var sagt att hon var min riktiga mamma och myndigheterna trodde det också men hon var inte min riktiga mamma, så det som stod i papperena var falskt.
Jag visste att hon inte var min riktiga mamma men jag höll tyst om det.
Till slut så förenades hon och min mamma och flyttade ihop, det var då helvetet började.
De slog mig mycket och ofta för varenda litet fel jag gjorde.

Men när jag var åtta år gammal så rymda jag hemifrån, men var bara ute över natten.
När polisen tog mig så körde de hem mig igen fast en timme efteråt så kom socialsekreterarna och tog mig med sig. Socialsekreterarna körde mig till en ö i skärgården där fosterfamiljen var på semester, denna fosterfamilj skulle jag bo hos temporärt tills de hittade en annan familj åt mig. Jag bodde där i ca ett halvår, det var första gången jag badade i ett hav där eller utomhus över huvud taget.
Det var en upplevelse att bo med dem på ön, de var vegetarianer men de åt fisk och musslor vilka vi plockade på stranden där.
Och de odlade grönsaker och bär som jag fick smaka på.
Men efter ett tag fick jag flytta därifrån också.

-Odosh

2 kommentarer: