fredag 23 september 2016

VARG - savage street poetry

Shininkagemusha



Spegel spegel på väggen där
eller En hälsning till Ricky Rodriguez

Kalla mig gärna blodtörstig
om du vill

Kalla mig gärna hämndlysten
om du vill

Kalla mig mordisk, rå, farlig, våldsam

Om du vill


Skillnaden mellan mig och Ricky Rodriguez
 -eller, för att vara noga;
skillnaden mellan mina handlingar och hans är
motivationsnivån
och, kanske färre ärr i empatin
Jag har tänkt onda tankar
varit nära handlingar jag
säkert skulle ångra
gjort saker jag faktiskt ångrar
men det står jag för

Jag har lärt mig hat
Jag har lärt mig rädsla
Jag har lärt mig att  ibland
är det bäst att slå först
Jag har lärt mig att fly fort
ha upp garden, lyfta skölden
när det känns

Och jag har lärt mig att jag inte är ensam
Jag har lärt mig att värme finns att få
(utan att det bränns)
Jag har lärt mig att ibland är det bättre att inte slå alls
att ibland är smärta en del av livet
och jag har lärt mig att jag inte dör av att det gör ont

och visst sitter vissa läxor bättre
visst glöms vissa läxor lättare bort

Och jag saknar dig Ricky, fast vi aldrig har träffats
Jag hade gärna tagit en öl med dig
stått på barrikaden bredvid dig
kanske till och med laddat din pistol
och du kanske skulle ha laddat min
men Ricky?
Jag hoppas att det skulle varit sena nätter med
katharsisdikter och erkännande av svärtan
så den inte stannar kvar
gråt och kramar och efteråt en skön renhet

För även om min barndom inte var din
så känns det som jag känner igen mig
men du dog

jag lever


Och ni kan kalla mig vad ni vill

Ni kan kalla mig vad du vill
bara ni lyssnar
lyssnar, läser

och förstår

- Ulf Hasselbäck ur diktsamlingen VARG - savage street poetry

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar