söndag 12 juni 2016

Tala till mig (BP)

Det röksvarta det djuriskt svarta det svartsvarta
har stämt möte mellan två minnesmärken över stupade
som gott kan gälla för mina öron
där ekot av din röst spökar likt glimmer från havet
och i oändlighet upprepar ditt namn
som till den grad liknar motsatsen till en solförmörkelse
att när du ser på mig tycker jag mig vara
en lärkas fot i ett kylskåp som du öppnar  dörren till
i hopp att få se en svala av lågande olja slippa ut
men lärkfoten öppnar en källa av brinnande olja
om du så vill
liksom svalan
väljer sommartiden för att spela ovädrens musik
och framstället den på samma sätt som en fluga
som drömmer om ett spindelnät av socker
i ett ögonglas
ibland blått som ett stjärnfall speglat i ett ägg
ibland grönt som en källa framsipprande ur en tornklocka

- Benjamin Perét

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar