tisdag 4 oktober 2016

Marzanna Bogumila Kielar 2 - Hon

Hon som är ett hus i mig med dubbel hud av glas.
Som lägger mig mot läpparna likt en frusen flod.
Slickar svett från stenarna.

Hons om har läppar som vitnat av anstormande kastbyar,
i ögonens stålljus, bort till horisonten.
Hon som har vargens päls tar livet av sina skadeskjutna
ungar, tittar på
hur jag kryper ner i vattnet -

det skarpa skinande havet slår mot stranden
och splitter av liv fastnar som skum på graniten;
minnet, denna bränning, bär inom sig lösa
ruiner: spillror, skärvor
stoft.

Molnen
ovan detta blod.
Himlen, som blir och förgår, flyter ut i den tomma, det frusna.

Hon som har mitt ansikte från före födelsen.

Hon som kväver syret.
Öppnar mig längs en söm som växer ihop,
skottar bort snön i mig - hon i vars dröm jag finns. Kniv utan fäste.

Andedräkten från lavinen som föder mig.

Hon. Är det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar